Business

En god nattesøvn er en essentiel del af at være et fungerede menneske. Det gør sig især gældende, når vi skuer til vores produktivitet på arbejdspladsen, samt vores overskud senere på dagen hjemme i privaten. Det er derfor rigtig vigtigt, at man som minimum får sine 7-8 timers søvn hver nat.

Virksomhed

Sleepzone

Telefon

+45 26 33 27 13

E-mail

kontakt@sleepzone.dk

Webside

https://sleepzone.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 22. februar

Har du søvnbesvær? Gode tips til at få bedre nattesøvn

Hvis du ikke får dine 7-8 timers søvn, så kan det skyldes en række forskellige parametre, herunder kan aspekter som seng, temperatur, tanker med flere være stærkt medvirkende til søvnmangel. Vi kigger i denne artikel nærmere på et par af de aspekter, som du kan forbedre for at opnå den bedste nattesøvn.

Passer din seng til dig?

Hvis du er forholdsvis høj, så kan din mangel på søvn godt skyldes det forkerte valg af seng. Det forholder sig nemlig sådan, at din seng meget gerne skal passe til længden af din kropstype, hvor det her anbefales, at sengen er minimum 20 cm længere end din totale højde. Så hvis du er 190 cm høj, er den klassiske 2 meter seng ikke lang nok. Nogle sengeudbydere sælger senge helt op til 220 cm. Ved at have en seng, som er for kort, så vil man automatisk kompensere ved at krølle sig sammen, hvilket ikke er godt for ens liggeposition, da dette kan give unødvendige spændinger i øvre ryg og nakke.

En anden vigtig faktor er hårdheden af din madras. Man skal helst ligge så rank som muligt uden at få ondt i ryggen. For at opnå dette er det vigtigt at have støtten fordelt efter din krops størrelse og her kan latex topmadrasser være en god investering.

Er dit rum mørkt nok?

Lys spiller en vigtig rolle for mange, når de skal sove. Når det er mørkt, er det nemmere for kroppen at producere melatonin, hvilket er et stof, der får kroppen til at slappe af og blive søvnig. Her er det vigtigt, at man ikke har unødvendige lyskilder fra tv´et, forlænger ledning og så videre.

For at rummet bliver så mørkt som muligt, er det en god ide at investere i mørklægningsgardiner. Herved opnår du ikke at blive vækket kl. 5 om morgenen i sommerperioden på grund af lys udenfor.

Temperatur

Dit soveværelse skal helst være lidt køligt. Hvis du bor i et enkeltmands værelse, kan du vænne dig til at skrue ned for varmen, 1 time inden du går i seng. Her er det vigtigt, at du supplerer med en varmere dyne, så du ikke bliver kold. Ifølge tv 2 er den bedste temperatur at sove imellem 13-18 grader.

Indre ro

Din hjerne spiller en stor rolle, når det gælder om at falde i søvn. Hvis tankerne flyver derudaf, kan det føltes som en umulig mission at falde i søvn. Hvis dette er tilfældet, kan du lave nogle forskellige aktiviteter for at få hjernen til at slappe af. Dette kan blandt andet være at læse en bog, meditere eller se en film. Bemærk; hvis du vil se film, er det en god ide at installere et program som f.lux, som skruer ned for den ”Blå” lys fra din computer. ”Blå” lys afgiver nemlig lys som gør, at du bliver mere vågen og målet om at falde i søvn, bliver endnu sværere.

Ved meditation kan du gøre brug af forskellige guides på youtube, hvor du blot tager et par headset på og følger deres råd. Ellers kan du sidde eller ligge ned i sengen og fokusere på din vejrtrækning. Meditation er en rigtig god vane at få smidt ind i sin daglige rutine, så hvis du har søvnbesvær, kan blot 10 minutters meditering hver aften gøre en stor forskel på din søvn. Normalt er det bedst at sidde oprejst med rank ryg og meditere for at undgå at falde i søvn, men i dette tilfælde er det helt fint at ligge ned, da målet er at falde i søvn.