Business

Søvn er noget af det vigtigste i vores hverdag. Får vi ikke nok søvn, så påvirker det vores vågne timer, og det kan til tider være vanskeligt at hænge sammen hvis man ikke sover godt om natten.

Virksomhed

Bedsteseng

Webside

https://bedsteseng.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 12. august

Gode tiltag til at forbedre din nattesøvn

Det er langt fra alle der faktisk ved, netop hvor vigtig søvnen er for at vi fungerer optimalt i hverdagen. Mangel på søvn kan ikke blot ødelægge vores ydeevne i hverdagens opgaver, men det kan også have alvorlige helbredsmæssige konsekvenser. Derfor er det altså vigtigt at man aktivt forsøger at få styr på sin søvn, hvis ikke man får nok eller hvis den er meget forstyrret – det kan vise sig at være et meget større problem, end man først antager.

Men hvordan får man styr på sin nattesøvn? Det kan være svært at finde frem til hvorfor man sover dårligt, og ofte er det flere ting der spiller ind. Det er her vigtigt at man benytter sig af udelukkelsesmetoden, hvorved man stille og roligt kan lokalisere hvor problemet måske befinder sig.

Sørg for at soveværelset er optimalt

Har du problemer med urolig søvn, eller generelt bare har svært ved at falde i søvn, så er noget af det første du kan kigge på dit soveværelse. Selvfølgelig hvis der er nogle logiske forklaringer som en stresset hverdag eller andet, så bør du overveje det først. Men har du ellers nogenlunde styr på dine rutiner, men stadigvæk sover dårlig, så kan det måske være at du ikke har enten den rigtige seng, rigtige dyne eller rigtige hovedpude.

Når man bruger godt og vel 1/3 af vores liv i sengen, så bør man ikke være nærig på denne front, og bør derfor se det som en nødvendig investering i et bedre hverdag, eftersom at søvnen dirigere ens energiniveau i dagligdagen. Mange sengespecialister tilbyder at man kan prøve sengen i op til 30 dage, og derefter returnere den hvis ikke den er noget for dig – så seriøse er de omkring søvn, og det er nemlig meget vigtigt at man finder den rigtige seng for netop en selv.

Men det er ikke kun sengen der er vigtig. Hovedpuden er også utrolig vigtig for, hvorvidt man ligger uroligt eller ej. Faktisk så har mange den helt forkerte hovedpude uden overhovedet at vide det. Det kan her også være en rigtig god idé at se på en ny hovedpude, hvis man døjer med nakke og/eller ryg problemer. Find den bedste hovedpude i test her, hvis du er nysgerrig på hvad der gør en hovedpude en god.

Kost og motion er vigtigere end man tror

Vi har haft meget fokus på soveværelset, men faktisk så har motion og kost også meget at sige, hvis nu ikke det er din seng eller hovedpude den er gal med.

Hvis du spiser meget usundt, og generelt har et meget svingende blodsukker, så kan det have negativ indflydelse på din søvn. På samme måde gælder tidspunktet hvorpå du spiser, og du bør altså forsøge at undgå at spise efter 20.

Sørg samtidig for at få dig rørt i løbet af dagen. Bevæg dig, så kroppen også får brug for at hvile sig.