Der var langt over 100 forskellige køretøjer, nu veteranbilfolket igen er blevet kørende

THISTED: Også hos veteranbilklubben har coronaen gjort sit indtog. Klubben har ligget i dvale i tre måneder, men lørdag 8. august kom der atter liv i de gamle køretøjer, da klubben havde indbudt til træf for alle slags motorkøretøjer på både to og fire hjul - motorcykler, knallerter, personbiler, lastbiler og traktorer.

Vejret var helt, som det skulle være, og det var også med til, at mange lagde vejen forbi- mange flere end man måtte lukke ind. Så flere måtte gå forgæves. Når nogle tog derfra, kunne man så lukke tilsvarende ind. Efter de ny coronaregler måtte der kun komme 100 personer ind, og det blev overholdt.

At mange er interesseret i veterankøretøjer, stod klart, når man så rækkerne af flot gejlede køretøjer linet op. Det var biler, knallerter, traktorer og lastbiler. Af personbiler var der lige fra amerikanske Cadillac over Citroën og gamle Ford tilbage fra 1931 til den lille Lloyd. Bl.a. var der en BM-traktor (Bolinder Munktell), hvor det blev fortalt, at der vist kun forefindes tre af slagsen i hele verden, som stadig er kørende. Ejeren har brugt fem år på at renovere den, men så stod denogså som fabriksny.

Der var langt over 100 forskellige køretøjer udstillet på pladsen, bl.a. en Cadillac fra 1962 med 325 hk. Også et total renoveret VW-rugbrød var at besigtige. En Citroën Cabriolet, hvoraf der kun findes det ene eksemplar i Danmark.

Træffet åbnede kl. 10 og sluttede kl. 16. Klubbens sekretær, Erik Bisgaard, fortalte vidt og bredt om klubbens virke. Der er eget værksted og eget malerværksted, hyggestue, kontor og lager. På lageret er der utrolig mange reservedele, både nye og brugte. Erik Bisgaard fortalte, at de mange reservedele bl.a. stammer fra automobilvirksomheder, der er lukket ,og så har man fået tilbudt de reservedele, der var tilbage mod at hente dem:

- Det er jo guld værd for klubben, siger Erik Bisgaard, for sådanne ting som frontruder til mange forskellige veteranbiler findes der et kæmpe lager af.

Klubben har mange gamle motorer stående. Nu kunne man godt forestille sig, at det er bilmotorer. Det er det ikke! Nogle motorer har siddet i skibe, og andre har været anvendt på værksteder eller ved landbruget. Mange, som ville smide sådanne ting ud, henvender sig ofte for at høre, om det kunne have interesse for klubben:

- Og det siger vi selvfølgelig ja tak til siger, Erik Bisgaard.

Alle de gamle motorer er intakte og er klar til at blive startet. Knallerter forefindes der også nogle stykker af, bl.a. har man to gamle ”røvskubbere”, som de hedder i populær tale. Det er faktisk cykler, hvor motoren er anbragt bagpå med en snold, der så trækker direkte på dækket.

Man havde engang besøg af et hold veteranbilentusiaster fra hele verden. De ville gerne se Thy Veteranbil Klub. Der var en mand med, som fortalte, at han gennem flere år havde manglet en lille del til sin Velo Solex-knallert og havde søgt overalt på nettet verden rundt uden resultat. Tilfældig hørte han, der har med lageret i klubben at gøre, det: ”Nå,” sagde han, ”jamen, den del har jeg da liggende på lageret.” Så den fik gæsten med hjem uden vederlag.

For at være medlem betaler man 300 kr. om året. Når det er betalt, har man mulighed for at bruge værkstedet gratis og har man brug for reservedele, så er de også gratis. Man kan bruge malerværkstedet, og hvad der ellers er behov for. Der er masser af værktøj til anvendelse. Der må være mange som gør noget i veterankøretøjer.

Nærmere på: www.thyveteranbil.dk

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...