Da der kun skal fræses dér, hvor der er konstateret revner, er arbejdet tilrettelagt 22.-25. november, så det ikke påvirker togdriften

THYBANEN: Banedanmark er i gang med at fræse og slibe skinnerne over hele landet, og i dagene 22.-25. november er turen kommet til Thybanen, hvor den om natten mellem 22.-23. november kører på strækningen Struer-Hvidbjerg, natten mellem 23.-24. november på strækningen Struer-Bedsted og natten mellem 24.-25. november strækningen mellem Hurup-Thisted.

Lørdag-søndag 23.-24. november køres der i tidsrummet kl. 22.00-07.00 og søndag-mandag 24.-25 november i tidsrummet kl. 21.50-03.00.

Skinnefræsningen er planlagt, så det ikke påvirker togdriften på Thybanen, oplyser kommunikationskonsulent Søren-Peter Fiirgaard fra Banedanmark:

- Det er ikke hele strækningen, der skal fræses, men kun dér, hvor vores målevogne har fundet revner. Derfor kan arbejdet ske uden at påvirke togdriften, tilføjer han.

Skinnefræsertoget holder i perioden på Struer Station om dagen, hvor det renses og klargøres. Klargøringen kan give støjgener.

Fræsetoget er 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespåner. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Kørehastigheden er 70 km/t, men når der fræses, er hastigheden kun 0,6 km/t. Det støjer moderat, når der fræses skinner, fremgår det af en pressemeddelelse fra Banedanmark.

Skinnebrud opstår oftest om vinteren. Skinner er i Danmark lagt, så de er spændingsløse i normalt vejr og kan modstå tryk- og trækspændinger ved de mest almindelige temperaturer. Bliver det meget varmt om sommeren, opstår der trykspændinger, fordi skinnerne bliver længere, og bliver det rigtig koldt om vinteren, krymper skinnerne, så der opstår trækspændinger, der kan knække dem. Fræseren fjerner en stor del af de revner, der er opstået, inden disse voksr sig store, og det gør, at skinnerne holder længere, og det reducerer samtidig risikoen for brud, fremgår det af materiale fra Banedanmark.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...