Hanstholms gamle forhavn og det nye havnebassin, som er ved at blive etableret, skal forbindes ad vandvejen. Det gøres ved at fjerne 14 af de gamle sænkekasser, som udgør Hanstholms ydermoler.

I første omgang skal tre af de store sænkekasser fjernes, så der kan etableres besejling ind i det nye østlige havnebassin for entreprenør Per Aarsleff A/S serviceskibe.

Det arbejde er nu i fuld gang, og forventes at strække sig over cirka tre uger, fortæller projektleder Mogens Steen Pedersen fra Aarsleff AS. Arbejdet med at nedbryde og fjerne de gamle sænkekasser udføres af Aalborg nedbrydningsfirmaet Kingo Karlsen.

Firmaet påbegyndte allerede på de sidste dage før juleferien at nedbryde den yderstbeliggende af de 14 kasser af de solide over 50 år gamle betonsænkekasser, som skal fjernes fra rækken på den gamle østmole.

- De er solidt bygget, fortæller maskinfører Jan Særkjær, fra Kingo Karlsen. Kasserne er hule og meget kraftigt armeret. Betonen i siderne er omkring en halv meter tyk. Mens bund og loft i betonkassen, som er fyldt med 500 kubikmeter sand, er to meter tyk, fortæller han, mens han drøfter med maskinfører Karl Vejlby fra Aarsleff AS om hvordan man bedst griber opgaven an.

- Vi vil bruge en gravemaskine med påmonteret enten en hydraulisk hammer eller en klipper. Noget af nedbrydningsarbejdet vil blive udført fra en flåde, fortæller han til Thisted:Posten.

Ud over gennembrydningen til Østhavnen, så skal Aarsleff AS også i gang med at bore en række huller i bunden ved den gamle østmolen.

Hullerne ned i kridtlaget skal gøre det muligt at hamre 50 meter spuns ned i det hårde kridt. Boremaskinen kommer ifølge planen mandag 7. januar.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...