EUD/EUX Business-linjen havde den bedste idé til optimering af læringsmiljøet

THISTED: I den forgangne uge arbejdede EUC Nordvests ca. 140 elever på Grundforløb 1 (GF1) med FN’s Verdensmål.

Ugen blev skudt i gang med en Hackathon, hvor eleverne - med udgangspunkt i to af verdensmålene - skulle idéudvikle på nye tiltag, der kan være med til at skabe det bedst mulige læringsmiljø på skolen. Der var 10.000 kr. på højkant til bedste idé, og den præmie løb EUD/EUX Business-linjen med.

Eleverne kommer i løbet af ugen til at lære en masse om FN’s 17 Verdensmål, men den indledende Hackathon var udelukkende med afsæt i verdensmål nr. 3 og 4: Sundhed og trivsel samt Kvalitetsuddannelse.

- Inden eleverne kastede sig over opgaven havde vi fremtidsforsker Louise Opprud Jakobsen til at holde et spændende indlæg omkring de mange nye idéer og tiltag, der bliver søsat ude i den store verden. Et indlæg, som eleverne kunne bruge som inspiration, når de skulle være kreative og idéudviklende omkring initiativer, der kan påvirke deres egen skoledag i positiv retning, fortæller afdelingsleder Thomas Schlichting fra Byggeriafdelingen.

Aktiviteter på tværs

Vinderforslaget gik på, at man løbende henover skoleåret etablerer såkaldte valgfag, hvor eleverne kan mødes på kryds og tværs af uddannelser og hold til sjove og gerne fysiske aktiviteter.

- Tanken bag vores idé er, at vi gerne vil lære nogle af de andre elever bedre at kende, og gerne gennem fx fysiske aktiviteter, hvor vi får rørt os og brugt vores krop. Og det må meget gerne være ude i naturen. Jeg tror på, at det giver humøret et løft, når man kommer ud og rører sig i den friske luft og dagslyset. Det vil være et godt afbræk fra den traditionelle klasseundervisning, hvis man kunne lægge nogle fysiske aktiviteter ind midt på dagen blot en gang om ugen, fortæller elev Mathilde Corvenius fra vindergruppen.

Vindergruppen havde mange konkrete forslag til aktiviteter, der kunne indgå i en sådan valgfagspulje: Træning i motionscenter, en tur til Cablepark, mountainbiketure, madlavning, svømning, e-sport, floorball, gymnastik og diverse kreative fag med mere.

- Det har været meget spændende at arbejde på den her måde, og det var helt klart en stor motivationsfaktor for vores gruppe, at der var så mange penge på spil. Det gav os en kæmpe kampgejst og vilje til at vinde…og det var bare rigtig dejligt, at det så også lykkedes. I den resterende del af projektugen er vi spredt ud i forskellige hold på tværs af uddannelser og klasser, men når vi kommer tilbage til vores normale klasser i næste uge, må vi sætte os ned og tage en snak om, hvordan vi bedst muligt kan forvalte de 10.000 kr. til gavn for det fælles læringsmiljø på skolen, slutter Mathilde Corvenius.

Hackathon-arrangementet er ét af mange initiativer under EU-projektet ”Den Erhvervsfaglige Vej til Succes”.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...